Opettajat opissa – mistä tehoa täydennyskoulutukseen?

Viime aikoina on keskusteltu paljon siitä, millaista olisi hyvä opettajien täydennyskoulutus. Siirtyvätkö koulutuksessa saadut tiedot ja taidot opetukseen? Voiko koulutus muuttaa oppimiskulttuuria?

Minä olen tekemällä oppimisen vankkumaton kannattaja. Olipa kyse opettajista tai opiskelijoista parhaan tuloksen saa, kun itse tekee, keskustelee vertaisien kanssa ja saa tukea ja vinkkejä asiantuntevalta ohjaajalta.oppimispyramidi

Kentällä liikkuu aina silloin tällöin vinkkejä mainioista esiintyjistä ja luennoitsijoista, jotka osaavat asiansa ja kertovat niistä kiinnostavasti. Yleensä nämä tuottavat pettymyksen. Puolen tunnin paapatuksen jälkeen alkaa kyllästyttää ja miettiä, voisiko tämän tehdä jotenkin mielekkäämmin. Jos parin viikon kuluttua kysytään, mitä luennosta muistaa, voi olla vaikea palauttaa mieleen mitään erityistä.

Sen sijaan hyvin suunniteltu työpaja, jossa työstetään teemaa, joka suoraan liittyy omaan opetukseen, vie mukanaan ja innostaa ideoimaan. Useimmiten aika tuntuu loppuvan kesken. Se on hyvä, sillä se pakottaa jatkamaan työskentelyä kotona ja niin oppiminen jatkuu ja syventyy.
Sitten kun vielä uskaltaa kokeilla uutta työskentelytapaa luokassa, huomaa ehkä joitain puutteita, oppilaat saattavat ehdottaa parannuksia ja itsellekin tulee mieleen uusia mahdolisuuksia. Näin koulutuksessa aloitettu oppimisaihio kehittyy, monipuolistuu ja laajenee, ja samalla omat taidot ja näkemys kehittyvät.

Oppiminen on aina prosessi. Parhaiten siinä onnistutaan, jos osallistujat valmistautuvat etukäteen ja tulevat koulutukseen mielessään aihe, ongelma tai tavoite. Koulutuksen jälkeen on hyvä vielä palata aiheeseen myös yhdessä. Kun tapaa ohjaajan ja kurssikaverit verkkoympäristössä keskustellen, voi jakaa kokemuksiaan ja saada vastauksia esiin nousseisiin ongelmiin ja tsemppiä, jos homma ei olekaan edennyt suunnitelmien mukaan.

Oppimispyramidi vahvistaa sen minkä kokemukset ovat jo osoittaneet todeksi. Osallistavat menetelmät, keskustelu, tekeminen ja toisten opettaminen, antavat parhaat ja pysyvimmät tulokset. Vertaisten kanssa yhdessä tekeminen, yhteistoiminnallisuus ja vuorovaikutteisuus innostavat ja motivoivat. Silloin puhutaan samaa kieltä, prosessit ja ongelmat tuttuja ja tavoitteet yhteisiä. Ehkä se oppimiskulttuurin muutoskin alkaa jo häämöttää.

Kategoria(t): Koulutus Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

3 vastausta artikkeliin: Opettajat opissa – mistä tehoa täydennyskoulutukseen?

  1. Nimetön sanoo:

    Dear Tina,
    Congratulations on all the great work you are doing for the school of the future!
    Your name was given to me by Costantino Soudaz. I’m an English teacher in an Italian secondary school which is located in Courmayeur at the foot of Mont Blanc in the Alps.
    My school has already participated in two Comenius projects and we’ve almost finished preparing an interesting application for the 2013 Call. Our team of 6 countries includes devoted, hardworking and imaginative teachers. However, we would really love to have a Finnish partner in the new project.
    Could you please suggest a school or a contact teacher who might be interested?
    I’m enclosing the summary of the project so you may have a better idea.

    Rocks are the building blocks of our dynamic planet and the foundations of European culture and civilization. They form the landscape and provide us with valuable resources. Rocks to a geologist are like a map to a traveller. By studying rocks, it is possible to learn much about a planet. They provide clues to its past from which certain conclusions can be drawn and predictions can be made. Hidden in rock, there is a multitude of treasures to be discovered: minerals, metals, crystals and fossils. Man’s first tools were made from stone and flint, rock was quarried and mined to build tombs, memorial or runic stones, houses, fortresses, aqueducts, bridges, roads and amphitheatres. In ancient times, certain rock formations and some precious stones were deemed to have special powers, some of which were beneficial to man while others were life-threatening.
    Each school is going to embark on a journey of its region in search of rock formations, mining villages and historical, man-made stone constructions with the purpose of exploring, developing and celebrating the links between that geological heritage and all other aspects of the area’s natural, cultural and social heritage. Their findings will be uploaded to our common Wikispace.
    We will learn to observe our surroundings, read and follow geological maps, how to classify rocks and minerals, discovering their properties as well as their geological history. Consequently, ”field work” will be a principle method of learning, taking us to European geosites, exo-museums and geotopes. Our trails will be registered with a GPS, accompanied with descriptions of nearby budget accommodation, photos, videos and environmentally-friendly activities, and uploaded to the collective Wikispace as examples of Ecotourism/ Geotourism.

    Looking forward to your reply.
    Best wishes,
    Rosalie Crawford

  2. Nimetön sanoo:

    My email is rosiecc54@gmail.com

  3. Thanks, Rosalie, for your proposition.
    Your Comenius plan sounds very exciting. I’ve forwarded it to a Comenius network of Finnish teachers.
    Good luck to your project!
    Tiina 🙂

Vastaa käyttäjälle Tiina Sarisalmi Peruuta vastaus

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s