Voimaannuttavaa vertaisverkostoitumista kv-treffeillä

1-kv-treffit-2013Perusopetuksen ja lukioiden kansainvälistäjät kokoontuivat Tampereelle vaihtamaan kuulumisia, pohtimaan tulevaa ja hakemaan uusia ideoita. Teemana oli verkostoituminen, tällä kertaa offline ja face-to-face.

Ensimmäisessä vaiheessa keskusteltiin pareittain. Kumppani vaihtui muutaman minuutin välein ja piti aina valita sellainen henkilö, jota ei tuntenut ennestään. Minä keskustelin mm. japaniverkoston vetäjän Ulla Saaren ja Helsingin saksalaisen koulun hankekoordinaattorin Jorma Heimosen kanssa. Molemmat heistä ovat vahvasti verkostoituneet omalla sektorillaan sekä paikallisesti että valtakunnallisesti. Näin omatkin verkostoni taas laajenivat mukavasti. He tekevät myös työtä suomalaisten koulujen kansainvälistämiseksi ja Suomen kielivarannon vahvistamiseksi ja monipuolistamiseksi. Se on toimintaa, joka vaatii sisua ja uskoa. Kun jossain päästään yksi askel eteenpäin, niin toisaalla jo leikataan ja vähennetään.

3-kv-treffit-2013Seuraavaksi keskusteltiin ryhmissä teemana kansainvälisyys. Ryhmät muodostettiin niin, että jäsenet edustivat erilaisia kv-toiminnan vahvuuksia ja näkökulmia. Miltä näyttää kansainvälinen toimintaa tvt-osaajan tai globaalikasvatuksen näkökulmasta? Oli hienoa jakaa omaa osaamistaan, mutta erityisen antoisaa oli päästä katselemaan samaa asiaa toisen asiantuntijan näkökulmasta. Siinä kasvaa myös pedagoginen ymmärrys ja osaaminen.

Kolmannessa vaiheessa keskusteltiin uusissa ryhmissä teemasta, joka erityisesti kiinnosti ja josta halusi oppia lisää. Meillä oli mahtava ryhmä aiheena oppilaitten osallistaminen. Tapani Pietilä Vesilahden yläasteelta (Kehityskumppanuushankkeet) ja Mikko Korhonen Mikkelin lukiosta (NOT-hanke) virittelivät aivan mahtavia näkymiä siitä, mitä oppilaat osaavat, oppivat ja saavat aikaan, kun heille annetaan mahdollisuus ja tuki. Esille nousi vahvasti koulun toimintakulttuurin muutoksen välttämättömyys: vastuun siirtäminen oppilaille (autonomisuus), itseohjautuvuuden tukeminen, virheiden ja epäonnistumisten hyväksyminen osana oppimista, yhteistoiminnallisuus (oppilaat toistensa opettajina) oppilaiden omien viestintäkanavien käyttö, oppiminen prosessina ei päämääränä.

4-kv-treffit-2013Tällainen keskustelu ja oman osaamisen jakaminen on valtavan voimaannuttavaa. Moni meistä puurtaa koulullaan lähes yksin. Arvostusta ehkä saa, mutta ei juuri resursseja eikä vertaistukea. Monissa ryhmissä kaipailtiin kotikansainvälisyystiimiä ja/tai globaalikasvatusryhmää omaan kouluun tai kuntaan. Verkostoituminen paikallisesti ja alueellisesti antaa potkua ja virtaa. Kv-treffien materiaalit löytyvät POLKKA-sivustolta.

Opetushallitus on käynnistänyt kv-valtionavustusten haun. Yhtenä painopistealueena on kansainvälisyyden kehittäminen opetuksessa (OPS-näkökulma) paikallisen ja/tai alueellisen verkostoitumisen avulla. Lisää tietoja löytyy Opetushallituksen sivuilta.

Kategoria(t): Koulutus Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s