Kehitys, kumppanuus, oppiminen

speed-dating-01Helsingissä käynnisteltiin 20.5. OPH:n ja ulkoministeriön rahoittamia kehityskumppanuus- eli KOMPPI-hankkeita yhteisessä aloitus- ja verkostoitumisseminaarissa. Mukana oli 13 suomalaista oppilaitosta edustajinaan rehtoreita, opettajia ja opiskelijoita sekä järjestöjen, hallinnon ja OPH:n edustajia.

KOMPPI-hankkeet ovat jatkoa MaaSU (Maailmankansalaisena Suomessa) hankkeille, joissa kansainvälistyminen nähtiin pyrkimyksenä eettisiin ratkaisuihin ja ympäristövastuuseen sekä vastuullisena toimijuutena globaalissa kansalaisyhteiskunnassa. MaaSua siivitti tahto kohdata kulttuurista erilaisuutta ja eläytyä toiseuteen (Liisa Jääskeläinen, OPH). KOMPPI jatkaa siitä mihin MaaSu jäi eli lisää ymmärrystä, vahvistaa verkostoitumista, laajentaa vuorovaikutusta ja syventää oppimista ja osallisuutta.

komppi-semppa-02Kehityskumppanuus on haastava asia sekä käsitteenä että käytännön toteuttamisessa. Kumppanuus on yhteistoiminnan kivijalka. Siihen kuuluu molemminpuolisuus ja vastavuoroisuus. Yhdessä partnerin kanssa määritellään mitä on ”kehitys”, mihin pyritään ja minkälaista oppimista prosessiin sisältyy. (Hannele Cantell, Helsingin OKL)

Teijo Päkkilä (Seinäjoen lukio) ja Tapani Pietilä (Vesilahden yläaste) kertoivat käytännön kokemuksistaan MaaSu-hankkeissa. Molemmat olivat kohdanneet Suomen näkökulmasta yllättäviä ongelmia (ei sähköä, ei nettiyhteyttä, termiitit söivät terveystalon). Molemmat myös korostivat opiskelijoiden osallisuuden tärkeyttä.

Lopuksi työskenneltiin ryhmissä ja etsittiin vastauksia kolmeen kysymykseen, joihin kirjattiin mm. seuraavia vastauksia:

  1. Miten saada kumppanuudesta aidosti vuorovaikutteinen ja antoisa kummallekin osapuolelle?
    –    jaetaan arjen pieniä asioita, niitä mistä elämä jokaisella koostuuspeed-dating-02
    –    kunnioittava kohtaaminen
    –    rakennetaan yhteisöllisyyttä
    –    suunnitellaan yhdessä
    –    tehdään yhdessä (ruoanlaitto, käden taidot …)
  2. Mitkä ovat hankkeen toteuttamisen keinot ja työtavat?
    –    blogi, skype, tiimit, keskustelut
    –    joustavat työtavat
    –    kohtaamiset verkossa ja kasvokkain
    –    hanke osana arjen koulutyötä ja opetussuunnitelmaan perustuvaa oppimista
  3. Miten saada hankkeesta ”koko koulun hanke”?
    –    projekti mahdollisuutena
    –    oppilaskunnan sitoutuminen: yrittäjyys ja oma-aloitteisuus
    –    oppilaat hankkeen ytimessä: luovuus, itsensä toteuttaminen ja omien vahvuuksien käyttäminen, opiskelijoiden omat viestintäkanavat
    –    vapaaehtoisuus lähtökohtana
    –    vanhempien ja muiden sidosryhmien osallistaminen
    –    yhdessä tekeminen: talkoot, messut, kirppikset, myyjäiset, festivaalit

Loistavia ideoita ja lähtökohtia mille tahansa kansainväliselle yhteistyölle!

KOMPPI-tietoa POLKKA-sivustolla
Opetusmateriaaleja, järjestöjä, tietoa, ideoita, tapahtumia: Globaalikasvatus.fi

Kategoria(t): Koulutus Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s