Valaistumisen kokemuksia ja Wau-elämyksiä

Valtakunnalliset OPH:n ja CIMO:n järjestämät KansainväliSYYSpäivät keräsivät ennätysmäärän koulujen kansainvälistäjiä Kuopioon Kallaveden rannalle. Päivien teema oli koulujen kansainvälisyyden suunnitelmallinen kehittäminen. Tavoitteena on, että koulujen kansainvälinen yhteistyö, erilaiset hankkeet, tapahtumat, monikulttuurinen oppimisympäristö ja globaalikasvatus muodostavat oppimista tukevan hallitun kokonaisuuden, jossa mahdollistetaan jokaisen suomalaisen koululaisen kasvu vastuunsa tuntevaksi ja hyvät vuorovaikutustaidot omaavaksi maailmankansalaiseksi.

toimintakulttuuri opsOpetushallituksen yleissivistävän koulutuksen johtaja Jorma Kauppinen nosti esiin huolen aiheita ja pohdintoja liittyen uudistuvaan OPS:iin. Opetetaanko kouluissa riittävästi elämässä tarvittavia taitoja, kuten ajattelun taidot, oppimaan oppimisen taidot, yhteistyötaidot, TVT -käyttötaidot ja kulttuuriset taidot? Kansainvälisyyden näkökulmasta on tärkeää, että uudistuvan opetussuunnitelman perusteiden valmistelun ohjaavina periaatteina toimivat kieli- ja kulttuuritietoisuuden edistäminen sekä kansainvälisyyden ja globaalin keskinäisen riippuvuuden huomioonottaminen. Kaiken keskiössä on koulun toimintakulttuuri. Tukeeko se avoimuutta, vuorovaikutusta ympäröivän maailman kanssa ja kulttuurista monimuotoisuutta?

Haaga-Helian apulaisrehtori Lauri Tuomi antoi ohjeita ja vinkkejä (ja tutkittua tietoa) kansainvälisyyssuunnitelmien laatimiseen. Hyvä suunnitelma ei maistu paperilta, vaan sisältää oivalluksia ja työvälineitä koulun kansainvälisyyden kehittämiseen. Hän korosti ”valaistumisen hetken” merkitystä, sisäistä kokemusta siitä, että tämä on tärkeää ja innostavaa. Jokaisessa koulussa kansainvälisyys on aina omista lähtökohdista rakennettua ja omien opiskelijoiden ja opettajien näköistä. On tärkeää kysyä miksi kansainvälisyys on tärkeää meidän toiminnassamme. Suunnitteluprosessin täytyy olla innostava, osallistava ja keskusteleva. ”Muista Wau!” Tuomi kehotti.

IMG_0768Torstai-iltapäivänä jakauduttiin ryhmiin pohtimaan suunnitelmallisuutta koulujen kansainvälisyyden kehittämisessä eri näkökulmista. Olin mukana johdattelemassa keskustelua ryhmässä Koko koulu suunnittelee – tunnista yhteisön osaaminen ja resurssit.  Suunnitteluprosessi on myös oppimisprosessi, jossa parhaimmassa tapauksessa muutetaan koko koulun toimintakulttuuria. Tällöin on oleellista valtauttaa ja voimaannuttaa koko kouluyhteisö. Rehtori toimii muutoksen strategisena johtajana, opettajat pedagogisina asiantuntijoina ja mukana suunnittelussa ovat myös opiskelijat. Ryhmää puhuttivat mm. opiskelijoiden oikeus osallistua kansainväliseen yhteistyöhön ja saada globaalikasvatusta (kansainvälisyyden OPS-sidonnaisuus). Tärkeänä koettiin myös kansainvälisen toiminnan ja kehittämisen kulkeminen käsi kädessä – ei siis pelkkiä paperinmakuisia suunnitelmia, vaan toiminnan ja osaamisen jakamista ja näkyväksi tekemistä.

Ryhmissä työskentely ohjasi ja innosti KansainväliSYYSpäivien osallistujat pohtimaan koko konferenssin antia ja soveltamaan sitä oman koulunsa ja kuntansa tilanteeseen. Samalla saatiin rutkasti virtaa ja työkaluja paikalliseen kansainvälisyyden kehittämiseen sekä yhdessä tekemisen iloa, valaistumisen kokemuksia ja Wau-elämyksiä.

kv-syyspaivat-2013-2

Kategoria(t): Konferenssit ja seminaarit, Koulutus Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s