Kansainvälisyys koulun ja opetuksen kehittäjänä

Tampereen seudulla tehdään paljon yhteistyötä koulujen ja opetuksen kehittämiseksi.  Kahdeksan kunnan yhteisen seudullisen opetussuunnitelman laadinta on käynnissä. Koulujen tieto- ja viestintätekniikasta vastaavat ”seutuveijarit” ovat tehneet yhteistyötä jo vuosia. On luonnollista, että myös koulujen kansainvälisyyden kehittämisessä lähdettiin liikkeelle yhteisvoimin.

Seudun kunnat ovat hyvin erikokoisia ja -näköisiä, mutta kaikille on yhteistä tarve koordinoida, kehittää ja tehdä näkyväksi jo olemassa olevia käytäntöjä ja hyviä hankkeita sekä vakiinnuttaa kansainvälisyys osaksi koulujen toimintakulttuuria. Globaalikasvatus tulee yhä tärkeämmäksi osaksi uudistuvaa opetussuunnitelmaa.  Maailmankoulun (todennäköinen) käynnistyminen seudulla ensi syksynä on iso askel globaalikasvatuksen kehittämisessä.

womKansainvälisyys on osa koulun toimintakulttuuria

Monet opettajat sanovat, että kurssit ovat niin täyteen ahdettuja ja heillä on niin paljon kiirettä kokeiden ja plankettien kanssa, ettei siinä ehdi projekteja käynnistellä.  Se on tietysti totta! Kansainvälisyyden ei pitäisi olla ylimääräistä opetussuunnitelman ulkopuolista työtä tai kerhotoimintaa.  Kansainvälisyyden tulee olla osa koulun toimintakulttuuria, joka näkyy työsuunnitelmassa, aamunavauksissa, yhteisissä teemapäivissä, eri kulttuurien vuoropuheluna ja kunnioituksena jokaisella oppitunnilla.

Kansainvälisyys on oppimisympäristö

Kansainväliset kumppanit ja verkostot yhdessä uuden teknologian kanssa mahdollistavat yhdessä oppimisen ja vuorovaikutuksen verkossa. Oppijat eri maista voivat keskustella ja jakaa kokemuksia livenä tai keskustelualueilla, rakentaa yhdessä tietoa ja tuottaa esityksiä käyttäen erilasia pilvipalveluita ja opiskella yhdessä virtuaalisissa luokkahuoneissa. Sosiaalisen median kaikkiallistumisen myötä opettajat ja opiskelijat ovat jo mukana monenlaisissa globaaleissa verkostoissa. Kumppanikoulujen, ystäväluokkien ja erilaisten verkostojen pitäisi olla arkipäivän autenttisia oppimisympäristöjä kaikissa oppiaineissa ja erityisesti vieraitten kielten oppimisessa.

Kansainvälisyys on oppimisympäristö, jossa katsotaan maailmaa eri näkökulmista toisin silmin. Miltä näyttää afrikkalainen tai kiinalainen maapallo? Minkälainen on historia, jossa Eurooppa ei ole kaiken keskipiste? Miltä näyttää Suomi ja suomalaisen nuoren elämä, kun sitä katsoo ikätoveri Turkista tai Kiinasta?

green-hugging-cooperation[1]Kansainvälisyys ja globaalikasvatus ovat opetuksen sisältöjä

Seudullinen kansainvälisyyden kehittämisryhmämme pohtii yhdessä myös opetuksen sisältöjä teemalla ”Maailmankansalaisen kompetenssit”: eettinen asenne, kestävät elintavat, globaali vastuu, rauha ja keskinäinen kunnioitus, kriittisyys, yhdenvertaisuus, osallisuus, kieli- ja kulttuuritietoisuus, vuorovaikutustaidot… Miten oppilaitten kasvua eettisen elämäntapaan ja globaaliin vastuuseen sekä aktiivista osallistumista ja kriittistä ajattelua tuetaan ja rohkaistaan koulussa yleensä ja eri oppiaineissa?

Seudullinen kehittämisohjelma

Isoja tavoitteita, joita kohti seudullisen kansainvälisyyden kehittämisohjelman on tarkoitus kouluja luotsata. Parin seuraavan vuoden aikana luodaan koulujen kv-yhteyshenkilöiden verkosto, koulutetaan rehtoreita ja opettajia, tehdään näkyväksi seudullista osaamista, parastettavia käytäntöjä, hyviä ideoita ja jo toteutuneita hankkeita, rakennetaan kansainvälisyyden ja globaalikasvatuksen suunnitelma, luodaan sisältöjä uudistuvan opetussuunnitelman sekä puhalletaan virtaa ja intoa, kansainvälisyyden raikkaita tuulia arkiseen koulutyöhön.

Kategoria(t): Kansainvälisyyssuunnitelma Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s