OPS, KOPS ja GLOPS

think-outside-boxOPS – Aivojen tuuletusta

Tampereen seudulla käynnistettiin OPS-työ tuulettamalla aivoja ja putsaamalla pöytää. OPS-purkamon tavoite oli rohkaista ja innostaa katsomaan opetussuunnitelmaa uudesta näkökulmasta. Ajatus siitä, että OPS-työ olisikin tällä kertaa enemmän tekemistä ja uudenlaisen toimintakulttuurin kehittämistä ja omaksumista on mahtava. Opettajat pääsevät näin osaamisensa ytimeen, pedagogisten prosessien suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Työskentelin yhdessä oman kouluni opettajien ja parin kangasalalaisen kollegan kanssa. Oli hauskaa ja vähän yllättävääkin huomata, että olimme hyvin yksimielisiä siitä, että nykyisen opetussuunnitelman tiedollisia sisältöjä pitäisi karsia rankalla kädellä. Opetussuunnitelman pitäisi antaa tilaa ja aikaa yhdessä tekemiselle, yhteisölliselle tiedon tuottamiselle, luovuudelle ja yksilöiden eri tarpeiden ja vahvuuksien huomioimiselle. Ei tarvitsisi enää orjallisesti pysytellä oppikirjan kansien sisällä ja kauhealla kiireellä harppoa eteenpäin (että varmasti tulee kaikki OPS:ssa lueteltu opittua). Oppikirjana voisi olla yhtä hyvin ympäröivä luonto, rakennettu ympäristö tai internetin lukemattomat mahdollisuudet tutkia ja kohdata, löytää, nähdä ja tehdä yhdessä.

Tässä asiassa toivottiin erityistä ryhdikkyyttä Opetushallitukselta. Painopisteen siirtymisen tietojen oppimisesta taitoihin pitää näkyä selkeästi ja kiistatta perusteosan lisäksi myös oppiainekohtaisissa sisällöissä. Oppilaita osallistavien, oppilaskeskeisten ja erilaisia 2000-luvun taitoja harjoittavien opetusmenetelmien käyttö on syytä kirjata oppiaineitten sisältöihin ja niitä kuvaaviin käytäntöihin.

mk-kompetenssitKOPS ja GLOPS – kulttuuria, vuorovaikutusta ja eettistä vastuuta

Kansainvälisyys ja globaalikasvatus opetussuunnitelmassa keskusteluttivat seudullista koulujen kansainvälisyyden kehittämisryhmää. Miten voisimme tukea seudullista OPS-suunnittelua, jota tehdään viidessä ryhmässä: vuorovaikutus, luonnontieteet, taiteet, kansalaistaidot ja terveys.

Vuorovaikutukseen liittyvät viestintä- ja kielitaito monikulttuurisissa ympäristöissä, interkulttuuriset taidot ja kielitietoisuus. Näitä opitaan parhaiten aidosti monikulttuurisissa ympäristöissä omassa koulussa tai verkossa. Viestintä- ja vuorovaikutus ovat kielitaidon ydinosaamista. Autenttiset kansainväliset oppimisympäristöt ja ystäväluokat innostavat keskustelemaan ja käyttämään vierasta kieltä.

Musiikki, kuvataide, valokuvat, videot ja esittävä taide ovat osa kulttuuriamme ja silta kulttuurista toiseen. Taiteet ovat keino ilmaista ja viestittää, oppia ja ymmärtää itseä ja maailmaa. Kansainvälisyys ja maailman kulttuurit ovat syvällä taiteiden tekemisessä ja oman luovuuden löytämisessä.

Luonnontieteisiin kuuluvat kestävä elämäntapa ja globaali vastuu ympäristöstä ja kansalaistaitoihin ihmisoikeudet, rauhankasvatus ja maailmankansalaisen yhteiskunnallinen ja talousosaaminen. Terveyteen voisi sisältyä eri maiden ruokakulttuurit ja erilainen suhtautuminen alkoholiin ja seksuaalisuuteen, mutta myös esim. maailman jakautuminen kahtia niin, että toiset syövät itsensä hengiltä ja toiset näkevät nälkää. Kaikkeen edellä mainittuun liittyy maailmankansalaisuuden eettinen ulottuvuus: mikä on yksilön vastuu ympäristöstä, mitä on eettinen ruoantuotanto, mikä on meidän vastuumme kuluttajina niistä olosuhteista joissa ostamamme tavarat on tuotettu, miten jakaa hyvinvointia tasaisemmin jne.  Kysymyksiä voi jatkaa loputtomiin.

Trendit ja haasteet

Globalisaatio ja digitalisaatio ovat kaksi megatrendiä, jotka vaikuttavat siihen miten yhteiskunta, ympäristö, työ ja kulttuuri jatkuvasti muuttuvat. Koulu ei voi näihin haasteisiin vastata luokkahuoneiden ovia sulkemalla ja seiniä paksuntamalla, etsimällä pysyvää ja pitäytymällä vanhoissa totuuksissa. Maailma on päästettävä luokkaan ja oppilaat maailmalle. Uuden opetussuunnitelman laatua ja käyttökelpoisuutta voidaan arvioida yhdellä keskeisellä kysymyksellä: miten se pystyy joustavasti muuttumaan ja kehittymään yhä nopeammin globalisoituvan ja digitalisoituvan maailman mukana?

Kategoria(t): Ajankohtaista, Opetussuunnitelma Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s