Keväisiä kv-juonia punomassa

kv-kevatkoulutus-04Kv-kevättapaaminen houkutteli Tampereelle reilut 80 yleissivistävän koulutuksen kansainvälisyydestä kiinnostunutta opettajaa ja asiantuntijaa. Opetusneuvos Paula Mattila johdatteli päivän teemoihin: jalostetaan hankkeiden hyviä käytäntöjä, kytketään koulun kv-toimintaa opetussuunnitelmiin ja verkostoidutaan. Opetellaan menemään mukaan, jakamaan ja jaksamaan!

Aamupäivän kv-suunnitelmapajassa mietittiin, miltä näyttäisi koulun kv-suunnitelma 2.0: dynaaminen, yhteisöllisesti tuotettu, opetusta kehittävä ja oppilaat osallistava. Huoliakin oli. Ovatko kansainvälisiin hankkeisiin osallistuvat opettajat aina samoja ja opiskelijat hyväosaisia kokeneita maailmankansalaisia? kyseli Mikko Nupponen Cimosta.vauhtia-kv-suunnitelmiim-03 Hyvin yksimielisesti haluttiin rehtori vahvasti mukaan OPS-perusteiseen arkipäivän kansainvälisyyskasvatukseen. Dreamstorming-ajatus jalostettiin koulun seinälle isoksi ”meidän unelmien kansainväliseksi kouluksi”, jonka rakentamiseen kaikki osallistuvat ja joka kannustaa ja innostaa.

Iltapäivän käynnisti opetusneuvos Liisa Jääskeläinen johdatellen uudistuvan opetussuunnitelman iloihin ja saloihin kansainvälisyyden ja globaalikasvatuksen näkökulmasta. Tällä kertaa on ”lobbaaminen” onnistunut. Maailmankansalaisuus, globaalit haasteet ja kansainvälisyys ovat OPS-luonnoksessa mukana vahvasti joka tasolla, mm. näin:vauhtia-kv-suunnitelmiim-04 ”Yhteydet eri maissa toimivien koulujen kanssa lisäävät globalisoituneessa maailmassa toimimisen taitoja. Ne tuovat koulutyöhön herätteitä toimia yhdenvertaisuuden, ihmisoikeuksien ja rauhan edistämiseksi.” (OPS-luonnos 2016)

Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi työpaja innoitti miettimään erilailla tekemisen tapoja kouluissa. Niitä voisivat olla opiskelu ilman oppikirjaa ja ulkona luokkahuoneesta, oppilaat olisivat opettajia, opittaisiin yhdessä toinen toiselta tutkimalla, keskustelemalla ja kokeilemalla, opettajat yhdessä oppilaitten kanssa, luokka- ja ainerajat ylittäen. OPS-luonnoksessa sanotaan: ”Oppiva yhteisö kehittyy dialogin avulla. Yhdessä tekeminen ja osallisuuden kokemukset vahvistavat yhteisöä..”

erilailla-tekeminen-05Apulaisrehtori Anne Onnela Sodankylästä kuvaili, mitä rehtori voi tehdä. Kun muutetaan totuttua toimintatapaa, se voi ahdistaa ja stressata monia. Opettajien huolta on kuunneltava ja opettajaa tuettava, mutta samalla pursi on pidettävä kurssissa.  Toimintakulttuurin muutoksessa hyvä johtaja on yhtä aikaa empaattinen ja jämäkkä.

Ryhmätöissä nousi mainioita ehdotuksia. Opettajat voisivat lähteä ulos totutuista ympyröistä ja ”tehdä erilailla”. Uudesta näkökulmasta syntyy uudenlaista ajattelua ja tekemistä. vauhtia-kv-suunnitelmiim-01Käynnit eri kouluissa ja kouluasteilla ”job-shadowing” -vierailuilla avartavat ja auttavat näkemään, mikä omassa työyhteisössä on hyvää ja mikä joutaisi romukoppaan. Kansainvälisyyden täytyy olla koko koulun yhteinen asia. Toteutuuko OPS tai toteutuuko perusopetuksen tasa-arvo, jos se on vain joidenkin ”hurahtaneiden” oma juttu? OPS on todella tärkeä tuki. Sisko Minkkinen Joutsasta kertoi miten OPS:n lähiluku yhdessä eri oppiaineitten opettajien kanssa paljasti, että se sisältää jo nyt valtavan määrän kansainvälisyyteen liittyviä teemoja. Tämä innosti koko kouluyhteisön kansainvälistymään.

Kv-kevättapaamisessa aisti jälleen kerran opettajien innostuksen ja näki luovuuden pulppuavan. Koulujen kansainvälistäjät ovat koulun ja opetuksen kehittäjien kärkijoukkoa, näin se on!

P.S. Koulutuspäivän materiaalit löytyvät POLKKAn tuoreimmista materiaaleista.

Kategoria(t): Koulutus Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s