KansainväliSYYSpäivillä

Kansainvälisyys kannattaaseminaari-08

Varmasti jokainen meistä vuoden 2014 KansainväliSYYSpäiville osallistujista voisimme kertoa miten kansainvälisyys on rikastanut meidän elämäämme, laajentanut näkökulmaamme ja lisännyt ymmärrystämme. Tuskinpa ilman näitä kokemuksia meitä olisi kerääntynyt lähes 200 Lahteen verkostoitumaan, vaihtamaan kokemuksia ja kuulemaan ajankohtaisia avauksia.

Samu Seitsalo viittasi avauspuheessaan CIMO:n viime vuonna teettämään tutkimukseen Piilotettu osaaminen. Sen mukaan kansainväliset kokemukset kehittävät seminaari-04kielitaidon, suvaitsevaisuuden ja kulttuuritiedon lisäksi sellaisia osaamisalueita kuin tehokkuus, sinnikkyys ja uteliaisuus. Näiden kaikkien yhdistelmästä syntyy tulevaisuuden osaamista, jota tarvitaan uusien innovaatioiden luomiseen ja haasteellisten ongelmien ratkaisuun.

Erityisesti yleisöä ihastutti ja kohahdutti nuori lukiolainen Vertti Lahdenvirta, joka omalla rohkealla esiintymisellään todisti edellä mainitut tutkimustulokset tosiksi. Ulkomaan vaihdosta palasi avoin, itseensä luottava ja rohkea nuori mies.

Kansainvälisyys kantaaseminaari-06

Uudistuva opetussuunnitelma ja sen myötä kansainvälisyyden ja maailmankansalaiseksi kasvamisen vahva korostuminen oppimisessa ja koulujen toimintakulttuurissa olivat KansainväliSYYSpäivien punainen lanka. Leena Nissilä ja Paula Mattila Opetushallituksesta ohjeistivat paikallista opetussuunnitelmatyötä kansainvälisyyden näkökulmasta. Paikallisessa OPS:ssa otetaan huomioon erilaiset paikalliset suunnitelmat kuten kulttuurikasvatus- ja kestävän kehityksen suunnitelmat sekä kansainvälisyysstrategiat.

info-sessio-2Keskiviikon infosessioissa esiteltiin konkreettisia työkaluja koulujen kansainvälisyyden ja globaalikasvatuksen kehittämiseen. Rinnakkaiset infot esittelivät Erasmus+ hankkeita (joihin sisältyy opettajien ja oppilaiden liikkuvuuksia) ja eTwinningiä (joka on nettityökalu opettajien ja oppilaiden verkostoitumiseen ja yhdessä oppimiseen). Kolmannessa sessiossa esiteltiin, miten koulutasolla voidaan toimintakulttuurin muutoksin, uudenlaisin oppimistavoin (teemapäivät, työpajat, oppiainerajat rikkovat oppimisprojektit) sekä lisäämällä yhteistyötä koulun ulkopuolisten tahojen (paikalliset järjestöt, yritykset, asiantuntijat, sidosryhmät) kanssa integroida opetukseen kansainvälisyyttä ja globaalikasvatusta.

Torstaina iltapäivällä pohdittiin ryhmissä, minkälaisilla mittareilla voisi mitata koulun kansainvälisyyden tasoa. Osallistujien määriä on helppo arvioida, mutta miten mitata globaalikasvatuksen laatua, monikulttuurisuuden tasoa, osallisuuden kokemuksia sekä oppimisen syvyyttä ja laaja-alaisuutta? Ideoita vastaanotetaan edelleen!

esittelyt-esitykset-6Kiitos Lahti!

KansainväliSYYSpäivien ohjelmaan liittyi runsaasti Tiirismaan lukion ja sekä Lahden musiikkiluokkien oppilaiden upeita esityksiä. Antero Mertaranta juonsi ja viihdytti. Koulut esittelivät hankkeita ja hyviä käytäntöjä (Lahden yhteiskoulun lukion kv-kurssi, joka yhdistää kuviksen, musiikin ja maantiedon teemalla Kenia, oli aivan huippu!) Lopuksi kv-kapula luovutettiin Tampereelle, jossa järjestetään KansainväliSYYSpäivät 2015. Nährään siä, soon moro!

P.S. Kansainvälisyyspäivien materiaaleja ja esityksiä löytyy täältä.

Kategoria(t): Konferenssit ja seminaarit, Tapahtumat Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s