Uudessa OPS:ssa paikallinen ja globaali limittyvät

glops-logo-3-roundInnostaa ja vähän jännittää, kun uuden vuoden myötä käynnistyy uusi hanke: GLOPS. Nytkin on kyseessä valtakunnallinen kv-koordinointi, mutta painopiste siirtyy kansainvälisyyssuunnitelmista kohti opetussuunnitelmia. Kun perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet on nyt asianmukaisesti hyväksytty ja allekirjoitettu, siirtyvät tosi toimet seudulliseen ja paikalliseen OPS-työhön.

Uuden opetussuunitelman perustana on oppimiskäsitys, jonka pohjan luovat tietoisuus ja kriittisyys, eettisyys ja vastuullisuus, kyky asettua toisen asemaan sekä kyky tarkastella asioita eri näkökulmista. Perusopetuksen tehtävä on kasvattaa aktiivisia ja vastuullisia kansalaisia.

Perusopetuksen globaalikasvatus luo osaltaan edellytyksiä oikeudenmukaiselle ja kestävälle kehitykselle YK:n asettamien kehitystavoitteiden suuntaisesti. Työtä tehdään mahdollisuuksien mukaan yhdessä muissa maissa toimivien koulujen ja opetuksen kehittäjien kanssa… Perusopetus vaikuttaa myönteisenä ja yhteiskuntaa rakentavana muutosvoimana kansallisesti ja kansainvälisesti. (s. 16)

Kansainvälisyys ja globaalikasvatus ovat opetuksen ja oppimisen ytimessä, koulun jokapäiväisessä toimintakulttuurissa.

Koulu oppivana yhteisönä on osa kulttuurisesti muuntuvaa ja monimuotoista yhteiskuntaa, jossa paikallinen ja globaali limittyvät. Erilaiset identiteetit, kielet, uskonnot ja katsomukset elävät rinnakkain ja ovat vuorovaikutuksessa keskenään… Se kehittää yksilöiden ja ryhmien välistä ymmärrystä ja kunnioitusta sekä vastuullista toimintaa. (s. 26)

recycle-globeUusi opetussuunnitelma tuo mukanaan muutamia keskeisiä muutoksia. Tärkein on painopisteen siirtyminen tiedollisista sisällöistä laaja-alaiseen osaamiseen, tiedon pirstaleisuudesta rohkeasti eheyttävään ja oppiainerajat ylittävään oppimiseen. Vauhdikkaasti globalisoituvan maailman haasteet ja mahdollisuudet ovat kokonaisvaltaisia ja niihin vastaaminen edellyttää vahvaa kulttuurista osaamista, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä maailmankansalaisen talous- ja yhteiskunnallista osaamista.

Paikallisessa OPS-työssä koulujen tehtävä on siirtää satunnaiset kv-hankkeet, kansainvälinen yhteistyö ja opettajien halusta ja innokkuudesta riippuvainen toiminta osaksi opetussuunnitelman mukaista opetusta. On pohdittava, miten monikulttuurisuus ja globaali vastuu toteutuvat paikallisessa toimintakulttuurissa, miten eri oppiaineissa tuetaan laaja-alaisen osaamisen kehittymistä ja maailmankansalaisen taitoja, miten globaalikasvatuksen teemoja voi toteuttaa oppiainerajat ylittävinä opetuksen eheyttäjinä ja miten kehitetään yhteistyötä paikallisten järjestöjen, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa.

Tästä se lähtee. Toivottavasti tämä vuosi tuo tullessaan yhä enemmän opettajien yhteistyötä paikallisesti, valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. Minun tehtäväni on tukea ideoiden ja osaamisen jakamista, löytää vahvuuksia, tarjota työkaluja, viritellä keskusteluja, tukea verkostoitumista ja innostaa uudenlaiseen yhteistyöhön ja yhdessä tekemiseen perustuvaan oppimiseen. Pidetään yhteyttä!

Kategoria(t): Opetussuunnitelma Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Jätä kommentti