Hypähdyksiä tulevaisuuteen

sayings-02Kun kehitetään koulua ja rakennetaan uutta opetussuunnitelmaa, on oltava herkkä kaikenlaisille signaaleille, myös niille heikoille. On haisteltava ilmaa, mitä trendejä, haasteita ja uhkia voimme tunnistaa, mikä on merkittävää ja mikä pelkkää pöhinää.

Osittaisia Bett’ymyksiä

Odotuksissa oli aikamatka tulevaisuuteen, kun lähdin BETT 2015 -messuille Lontooseen. Teknologioista suurimman tilan ja huomion saivat Googlen, Applen ja Microsoftin uudet tuotteet ja konseptit. Oppimisen näkökulmasta ne kuitenkin vaikuttivat melko pieniltä IMG_2096laitteiden ja ohjelmiston myynnin volyymeihin nähden. Edelleen (kuten jo 10 – 15 vuotta sitten) investoidaan tuhansia miljooneja laitteisiin, ympäristöihin ja sovelluksiin, mutta odotetaan että opettajat tuottavat sisällöt ja pedagogiset innovaatiot rakkaudesta työhön. Olen yrittänyt suhtautua avoimin mielin koodaukseen ja robotiikkaan, käynyt kursseilla ja testannut ohjelmia kotona. Olen lähestynyt teemaa myönteisellä mielellä ajattelu- ja ongelmanratkaisutaitojen kehittymisen näkökulmasta. BETT:ssä alkoi sitten tökkiä. Ikään kuin ei opetuksessa enää muuta merkityksellistä olisikaan kuin erilaisen robottien rakentelu ja härpäkkeiden ohjelmointi. Insinöörit hypettävät ja opettajat katsovat lamaantuneina vierestä. IMG_2167Elämyksiäkin toki koin. Parasta antia oli Sir Ken Robinsonin keskusteleva (kriittisen satiirinenkin) puhe perjantai-iltapäivän viimeisenä ohjelmana aiheena Out of our minds – luovuuteen oppiminen.  ”Koulutuksen tulisi tukea innovaatiota, ei mukautumista… Erilaiset työkalut ja teknologiat kasvattavat käden ja mielen ulottuvuutta. Siksi niissä on yhtenä elementtinä muutosvoima… Ihminen on luonnostaan luova. Meidän pitää nähdä opetus ja koulujen toimintakulttuuri orgaanisena, elävänä ja muuttuvana kokonaisuutena, joka tukee moninaisuutta.” Sir Kenin ajatuksiin voi yhtyä täydellä sydämellä.

Näkymiä Horizon’tissa

Viime talvena osallistuin 53-henkiseen asiantuntijapaneeliin, joka muutaman kuukauden ajan keskusteli intensiivisesti tulevaisuuden koulujen mahdollisuuksista ja haasteista sekä teknologioista, joilla on merkittävä vaikutus opetukseen ja oppimiseen. Lopputuloksena syntyi viime syksynä julkaistu Horizon Report Europe – 2014 Schools Edition. Eilen ilmestyi suomeksi raportin johdanto ja tiivistelmä, johon sisältyy myös vertailu vastaaviin raportteihin koskien korkeakoulutusta ja peruskoulutusta maailmanlaajuisesti. Tässä ovat tulevaisuuden teknologiat, trendit ja haasteet taulukoituina: Horizon-Europe-K12 On mielenkiintoista ja hauskaakin, että monet edellä luetelluista on sisällytetty haasteina ja mahdollisuuksina myös uudistuvaan OPS:iin. Itseäni kiinnostavat erityisesti haasteet Horizon-Europe-K12-coverkuten autenttinen oppiminen, formaalin ja non-/informaalin oppimisen sulautuminen ja oppilaiden osallistuminen oppimisen suunnitteluun. Teknologiat ovat kiinnostavia sikäli, että ne mahdollistavat oppilaiden kasvavan osallistamisen ja oppimisen autenttisissa ympäristöissä. Skandinavian (Ruotsi, Norja ja Tanska) oma alueellinen Horizon raportti julkaistiin Scandinavian BETT seminaarissa. Globaalin näkökulman aiheeseen toi Stephen Heppel, muistuttamalla, että tulevaisuuden koulutusta ja teknologioita ajatellessamme, suurimmat haasteet ovat aivan toisaalla. Koulutus kaikille tavoitteeseen päästäksemme, tarvitsemme 12,6 miljoonaa uutta opettajaa. Kokonaan koulua käymättömiä lapsia on edelleen 57 miljoonaa. Siinä todellisia haasteita meille tulevaisuuden rakentajille.

Kategoria(t): Tapahtumat Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s