Uuden OPS:n suuri haaste: kohti autenttista oppimista

Yksi keskeisistä teemoista uudessa OPS:ssa on koulun ovien ja luokkahuoneen ikkunoiden avaaminen rohkeasti ympäröivään yhteisöön ja maailmaan. Oppiminen voi linkittyä tosi elämään monin eri tavoin.

Puhutaan autenttisesta oppimisesgroup-239251__180ta, kun oppikirjojen lukemisen sijaan lähdetään ulos luokkahuoneesta ja tutkitaan ympäröivää luontoa, rakennettua ympäristöä ja omaa lähiyhteisöä tai kun vierailijat paikallisista järjestöistä, yrityksistä ja muista sidosryhmistä sekä lähipiirissä asuvat taiteilijat ja kulttuuriperinnön vaalijat tulevat luokkiin jakamaan osaamistaan ja kokemuksiaan. Kieli- ja kulttuuritietoinen koulu arvostaa ja tekee näkyväksi oman koulun ja lähiyhteisön monikielisyyttä ja kulttuurista moninaisuutta.

Oppilaissa herätetään kiinnostus kouluyhteisön ja ympäröivän maailman kielelliseen ja kulttuuriseen moninaisuuteen ja heitä rohkaistaan viestimään autenttisissa ympäristöissä. OPS s. 134

Autenttisessa oppimisessa tutkitaan maailmassa esiintyviä ilmiöitä ja ongelmia siinä problem-solvingkontekstissa, missä ne oikeasti esiintyvät luonnossa, lähiympäristössä tai maailmassa, laajasti ja monipuolisesti, näkökulmia vaihtamalla ja oppiainerajat ylittäen, paikallisen ja globaalin limittyessä. Autenttinen oppiminen on vaihtoehto yhteyksistään irrotettujen faktojen ja taitojen opiskelulle sekä valmiiksi pureskellun ja pahimmassa tapauksessa jo vanhentuneen tiedon pänttäämiselle. Monet maailmaa koskevat ongelmat kuten äärimmäinen köyhyys, ilmaston muutos, epätasa-arvo ja sodat askarruttavat lapsia ja nuoria. Niiden käsitteleminen ja ratkaisujen etsiminen sekä toimiminen paikallisesti kestävien ratkaisujen edistämiseksi, on tärkeä osa oppimista, syrjäytymisen ehkäisyä ja koulun uudenlaista toimintakulttuuria.

Hyvin toimivat oppimisympäristöt edistävät vuorovaikutusta, osallistumista ja yhteisöllistä tiedon rakentamista. Ne myös mahdollistavat aktiivisen yhteistyön koulun ulkopuolisten yhteisöjen tai asiantuntijoiden kanssa… Oppimisympäristöjen tulee tarjota mahdollisuuksia luoviin ratkaisuihin sekä asioiden tarkasteluun ja tutkimiseen eri näkökulmista. OPS  s. 27

Autenttiset oppimisympäristöt voivat olla myös virtuaalisia. Autenttiselle oppimiselle oleellisia ovat aidot tiedon lähteet ja vuorovaikutustilanteet, eivät oppimista varten kehitetyt simuloidut keskustelut tai nettitehtävät. Opetuksessa tarkastellaan ja oppilaat tuottavat heille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä (=kuvia, videoita, sarjakuvia, multimediaesityksiä jne.) sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.

womKielten opetuksessa oppiminen autenttisessa ympäristössä ja aito vuorovaikutus yli kielirajojen innostaa keskustelemaan ja motivoi harjoittelemaan. Tieto- ja viestintätekniikka tarjoaa mainion tavan luoda kielten opetukselle sopiva vuorovaikutukseen kannustava oppimisympäristö. Ei tarvita kuin kumppaniluokka jostain päin maailmaa, niin käyttäjäystävälliset maksuttomat chatit, keskustelualueet ja videoneuvottelut (esim. Skype, Google Hangout, Facetime) mahdollistavat reaaliaikaisen vuorovaikutuksen kasvokkain.

Tieto- ja viestintäteknologia tarjoaa yhden luontevan mahdollisuuden toteuttaa kieltenopetusta autenttisista tilanteista ja oppilaiden viestintätarpeista lähtien. Opetus antaa myös valmiuksia osallisuuteen ja aktiiviseen vaikuttamiseen. OPS s. 131

Autenttisessa oppimisessa korostetaan opiskelijan sitoutumista ja aitouden kokemusta suhteessa omaan oppimiseen. Oppimisprosessissa hyödynnetään jo suunnitteluvaiheessa oppijan omia ideoita ja vahvuuksia.  Autenttisessa oppimisessa oppilas on oppimisensa omistaja ja subjekti, ei kohde. Hän kokee oppimisen mielekkääksi ja itselleen merkitykselliseksi. Näin koulu oppimisympäristönä tukee yksilön ja yhteisön kasvua, oppimista ja vuorovaikutusta.

Kategoria(t): Opetussuunnitelma Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Uuden OPS:n suuri haaste: kohti autenttista oppimista

  1. Lisää teemasta myös http://www.tampub.uta.fi lisensiaatintyöt Tertta Paananen Oppimisen johtamisen design oppimissysteemissä

  2. Paluuviite: Koulukulttuuripäivän Tulevaisuuden koulu -pajan linkkejä | jlptuuna

Vastaa käyttäjälle Tertta Paananen Peruuta vastaus

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s