On tärkeää voida kiivetä puuhun

Karpinlahden koulun unelmapuu

Karpinlahden koulun unelmapuu

Sielulle tekee hyvää välillä unelmoida, vaikka juuri nyt mieltä kaihertaa pelko luokkakoon kasvamisen ja jatkuvien säästökuurien vaikutuksista opetukseen ja oppimiseen. Hetkelliset säästöt hupenevat nopeasti erityisen tuen tarpeen lisääntymiseen. Huokaus!

Kaikesta huolimatta on monessa koulussa uskallettu tänä keväänä unelmoida paremmasta koulusta. Niin myös täällä Orivedellä. Oppilaat keskustelivat yhdessä ja äänestivät, piirsivät ja tekivät videoita ja kollaaseja, kirjoittivat runoja ja aineita. Vapautettiin luovuus ja ideoitiin raikkaasti.

Rovastinkankaan koulun eskareiden unelmakoulu

Rovastinkankaan koulun eskareiden unelmakoulu

Kun alakoulujen oppilailta kyseltiin hauskinta tapaa oppia, ylivoimainen voittaja oli ulkona opiskelu (tietokoneella opiskelunkin sai aika paljon ääniä). Tulos herättää monenlaisia kysymyksiä. Mikä siellä luokkahuoneessa on sellaista, että sieltä halutaan pois? Onko se kaipuuta oikeaan elämään, johon myös tietokone avaa ikkunan. Juuri nämä ovat sellaisia asioita, joissa oppilaitten toiveet voisi ottaa uuden opetussuunnitelman paikallista toimintakulttuuria kirjatessa huomioon. Käytetään oppimisympäristönä ympäröivää luontoa ja rakennettua ympäristöä. Tehdään havaintoja, tutkitaan, kuvataan ja videoidaan, opitaan näkemään ja keskustelemaan näkemästämme, kaikilla kielillä ja eri teknologioita hyödyntäen.

Suuri osa oppilaitten unelmista liittyi välitunteihin ja pihojen varusteluun. Toivottiin uima-altaita, parkour-ratoja ja ”miljardituhatta kiipeilytelinettä”. Tämä kertoo samasta asiasta kuin kaipuu pois luokkahuoneesta. Välitunnit ovat oppilaitten omaa aikaa ja piha oma alue. Jollain tavalla tämä omistajuus siirtyy heti luokkahuoneeseen astuttaessa opettajalle. Luokassa on yksi oikea tapa nähdä, kuulla ja ymmärtää, ja sen määrittelee oppikirja ja opettaja. Ehkä ulkona opiskelu on oppilaan mielessä lähempänä oman oppimisen omistajuutta. Sitä, mitä voi oppia ja saa nähdä, eivät enää määrittele luokkahuoneen seinät ja opettajan valitsemat pedagogisesti mietityt julisteet ja virikkeet.

Yhteiskoululaisten näkemys

Yhteiskoululaisten näkemys

Sama kahtiajako näkyy myös yläkoululaisten tuotoksissa. Oman elämän tärkeät asiat ovat tärkeitä ja vahvasti läsnä myös unelmien koulussa: hyvä ruoka, kaverit ja uusi teknologia, mutta myös vastuu yhteisestä maapallosta ja halu tulla hyväksytyksi sellaisena kuin on. 8. luokkalaisten videossa opettaja on laitettu luokkahuoneen nurkkaan tuijottelemaan ulos ikkunasta ja oppilaat tekevät aktiivisesti omia juttujaan tietokoneilla ja älypuhelimilla. Samaa osallisuutta ja oman oppimisen omistajuutta siinäkin haetaan kuin mitä alakoululaiset kaipaavat. Opettamisen menetelmiä voisi toden totta muuttaa uuden opetussuunnitelman hengessä osallistavammiksi ja toiminnallisemmiksi ja rohkaista oppilaita luovuuteen ja oma-aloitteisuuteen.

Hirsilän koulusta sain suurimman innoitukseni tähän artikkeliin.  Yhden esikoululaisen mielestä ”on tärkeää voida kiivetä puuhun”. Niin minustakin. On tärkeää päästä kokeilemaan rajojaan, saada huikeita elämyksiä, päästä korkealle, nähdä kauas sekä olla lähellä luontoa ja oikeaa elämää.

Oikein ihanaa kiipeilykesää kaikille!

unelmien-koulu-runoP.S. Kiipeily sitä paitsi parantaa muistia!

Kategoria(t): Ideoita ja ajatuksia, Opetussuunnitelma Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: On tärkeää voida kiivetä puuhun

  1. Todella kaunis kirjoitus, kiitos!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s