Kansainvälisyys osaksi koulun perustoimintaa

vauhtia-kv-suunnitelmiim-03Elokuu on opettajan (ja oppilaan) uusi vuosi. Silloin ideoidaan,  laaditaan suunnitelmia ja annetaan lupauksia. Lukuvuosisuunnitelmaan kirjataan tavoitteita ja painopisteitä, koulun yhteisiä ja luokkien omia tapahtumia, suunnitellaan projekteja ja erilaisia yhteistyökuvioita. Tänä lukuvuonna keskitytään kaikissa Suomen kouluissa opetussuunnitelman uudistamiseen. Samalla kuitenkin pyöritetään koulun arkea ja viedään opetusta pienin askelin kohti uutta OPSia: kehitetään opettajien ja oppiaineiden välistä yhteistyötä, lisätään tietotekniikan käyttöä ja edistetään oppimisen autenttisuutta ottamalla sisältöjä ”oikeasta elämästä”. Kaikkeen tähän kansainvälisyys ja globaalikasvatus tarjoavat mahtavia mahdollisuuksia.

Oppimisen näkökulmasta kansainvälisyys on kouluissa ollut usein suunnittelematonta ja vain yhden tai kahden opettajan innostuneisuudesta riippuvaista. Uusi opetussuunnitelma edellyttää kouluilta kansainvälisyyden nivomista opetukseen aivan uudella ponnekkuudella. Koska perinteisistä oppiaine- ja luokka-astekohtaisista oppimateriaaleista suurelta osin puuttuu useiden luokkien ja opettajien yhteistyöhön perustuva oppiminen, tällaiset oppimisprojektit täytyy suunnitella ja rakennella yhdessä ja uuden OPS:n ohjeistuksen mukaisesti kirjata lukuvuosisuunnitelmaan.

keks-logoMonilla kouluilla on jo kv-tiimit (ja jos ei ole, perustakaa). Kv-hankkeet ja -kumppanuudet, kulttuurisen ja kielellisen moninaisuuden näkyväksi tekeminen, globaalikasvatuksen sisältöjen nivominen koulutyöhön oppilaita osallistaen, eri teemapäivät ja -viikot sekä koulun oppimisympäristön rakentaminen maailmankansalaisuutta kasvattavaksi kuuluvat kaikki kv-tiimin tehtäväkenttään, mutta koskevat tietysti koko koulua.

Tässä malliksi koulun kv-vuosikello, jonka avulla voi tehdä oman koulun kv-lukuvuosisuunnitelman. Syyskuussa kannattaa hakea eTwinning-kumppaneita ja ystäväluokkia, vuoden alussa tulevat hakuun Erasmus+ hankkeet. Hyvä rytmi toiminnalle olisi, että kuukausittain olisi jokin käsiteltävä globaalikasvatuksen teema. Toteutustavat voivat vaihdella pienistä aamunavauksista ja oppituntikeskusteluista parin viikon oppimisprojekteihin.

kv-vuosikello-ja-oppimispolku-final

Kansanedustaja Immonen muistutti meitä kaikkia kansainvälisyyden ja maailmankansalaiseksi kasvattamisen tärkeydestä. Nopea puuttuminen rasismiin luokassa ja välitunnilla, kulttuurisen moninaisuuden näkyväksi tekeminen, ystävyys ja yhteistyö yli kulttuurien ja maiden rajojen sekä globaaliin vastuuseen kasvattaminen ovat kaikkien opettajien tehtäviä.

Innostavaa oppimista ja työn iloa!

Kategoria(t): Kansainvälisyyssuunnitelma Avainsana(t): , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Kansainvälisyys osaksi koulun perustoimintaa

  1. Hannele Puolakka sanoo:

    Kiitos Tiina!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s