Oppimisymäristöistä kansainvälisyyden dynaamisiin tiloihin

Osa uuden opetussuunnitelman läpäisevää tematiikkaa on oppimisympäristöajattelu. Minkälainen on hyvä, oppimista tukeva oppimisympäristö? Onko kansainvälisyys sellainen oppimisprosessin elementti, joka jo itsessään luo oppimisympäristön? Näitä(kin) kysymyksiä pohditiin Kansainvälisyyttä Yyterissä -seminaarissa viime viikon lopulla.

yyteri-2015-03Lähtökohtana oppimisympäristöajattelussa on perinteisesti ollut koulurakennus. Uusi kouluarkkitehtuuri pyrkii luomaan muunneltavia tiloja, jotka sisältävät runsaasti erilaisia kohtaamispaikkoja ja verkostoitumismahdollisuuksia. Luokkahuoneita avataan, seiniä siirrellään, luodaan laboratorioita, tietokeskuksia ja mediateekkejä. Perinteisiä luokkatiloja ei enää rakenneta kaikille ja näin ohjataan opettajat muuttamaan opetusmenetelmiään muuntuvien oppimistilojen ehdoilla. Tulevaisuuden koulussa pulpettien tilalla voi olla patjoja ja tyynyjä, erilaisia ryhmätyötiloja ja runsaasti oppimista hyödyttävää teknologiaa.

Kansainvälisyyttä Yyterissä -seminaarissa heräteltiin uudenlaisia lähestymistapoja oppimisympäristöajatteluun.

yyteri-2015-04Miten tärkeää onkaan koulun kuuluminen ympäröivään yhteisöön! Lähiympäristön luonto, liikuntapaikat ja -palvelut, puistot, kirjastot, perheet, järjestöt ja työpaikat voisivat olla kaikki osa koulun oppimisympäristöä. Koulu koostuisi useasta eri tilasta. Yhdyskuntasuunnittelussa huomioitaisiin turvallinen liikkuminen ja jatkuva yhteistyö koulun ja ympäröivän yhteisön välillä. Se, että vastavuoroisesti koulu ”kuuluisi koko yhteisölle” parantaisi turvallisuutta ja lisäisi toisista huolehtimista. Tästä on vain lyhyt askel monikieliseen ja kulttuurisesti moninaiseen kouluun, jossa kielikahvilat kokoontuvat ja eri kulttuurit näkyvät esimerkiksi taide- ja taitoaineissa, historiassa ja kulttuurikasvatuksessa sekä yhteisissä harrastuksissa koulun jälkeen ja iltaisin.

yyteri-2015-05Virtuaalisten verkostojen ja verkoissa tapahtuvan yhteistyön kautta oppimisympäristö laajenee eurooppalaiseksi ja jopa globaaliksi. Hangoutit ja Skypet avaavat luokkahuoneeseen ikkunan toisiin maihin ja luokkahuoneisiin, aidon reaaliaikaisen kontaktin opettajiin ja oppilaisiin tuhansien kilometrien päässä. Virtuaaliset oppimisympäristöt kuten Twinspace, Edmodo tai Moodle tarjoavat turvallisen yhteistyöympäristön yhdessä oppimisille.

Tärkeäsi asiaksi nousi meille kaikille tutun oman oppimisen omistajuuden rinnalle oman oppimisympäristön omistajuus. Hienoissa suuryritysten pääkonttoreita muistuttavissa koulurakennuksissa on vähän tilaa oppilaiden luovuudelle. Huonekaluja ei saa siirtää, seinille ei saa kiinnittää mitään, värit ovat kliinisen valkoiset ja harmaat. Samalla katoaa osallisuuden ja kuulumisen tunne. Työryhmissä mietittiinkin, olisiko luovuuden, oppimisen ja yhteisöllisyyden kannalta parempi sellainen koulu, jossa saa tuunata verhoja ja tuoda kotoa vanhoja sohvia, ripustaa seinille vaihtelevia näyttelyjä milloin mistäkin ajankohtaisesta teemasta (esim. kierrätys, rauhankasvatus, pakolaisuus, kielien ja kulttuurien moninaisuus) sekä oppilaitten omista töistä ja ystävyyshankkeista. Meidän koulu, jossa oppilaat voivat luoda omia tiloja ja omistaa oman oppimisympäristönsä. Luovuutta ja mielikuvitusta käyttäen vanhatkin koulut saadaan elämään tätä päivää.

yyteri-2015-09Erityisesti jäi askarruttamaan, minkälaisen oppimisympäristön tarjoaa Suomi, johon ei tahdota vastaanottaa sotaa ja hätää pakenevia pakolaisia, jossa ulkomaalainen leimataan pelottavaksi rikolliseksi tai elintasosurffariksi ja jossa ei haluta auttaa ihmisiä, jotka ovat kokeneet äärimmäistä hätää ja köyhyyttä?

Ehkä se tärkein oppimisympäristö on oman pään sisällä. Dynaaminen mielentila, joka on avoin kaikille kulttuureille, iloitsee oppimisesta, käyttää luovuuttaan ja haluaa kasvaa globaalin vastuunsa tuntevaksi maailmankansalaiseksi.

Kiitos näistä ideoista ja ajatuksista mahtavan luoville ja innostuneille koulujen kansainvälistäjille! Seminaarin ohjelman, materiaalit ja (parasta kaikesta) ryhmätöiden tuotokset löytyvät POLKKA:n tuoreimmista materiaaleista.

Kategoria(t): Konferenssit ja seminaarit Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s