YK:n kestävän kehityksen tavoitteet 2030 ja ops 2016

”Perusopetuksen globaalikasvatus luo osaltaan edellytyksiä oikeudenmukaiselle ja kestävälle kehitykselle YK:n asettamien kehitystavoitteiden suuntaisesti.” pops perusteet: 3.1 Perusopetuksen tehtävä s. 16

unesco-koulut-2015-05

Pekka Haavisto UNESCO-koulujen seminaarissa

Tämä kirjaus tehtiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin ennen kuin YK:n uudet kestävän kehityksen tavoitteet 2030 hyväksyttiin YK:n kestävän kehityksen huippukokouksessa syyskuun lopussa. Tavoitteisiin sisältyvät köyhyyden ja nälänhädän lopettamisen sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen jälkeen neljäntenä omat tavoitteensa koulutuksen kehittämiselle.

Koulutuksen tärkeimpänä tavoitteena (4.1) on turvata ilmainen, laadukas ja oikeudenmukainen perus- ja toisen asteen koulutus kaikille tytöille ja pojille kaikkialla maailmassa. Suomen (kuten kaikkien muidenkin maiden) opetussuunnitelmaan ja opetuksen sisältöihin halutaan vaikuttaa tavoitteella 4.7:

Kaikille oppijoille taataan riittävät tiedot ja taidot kestävän kehityksen edistämiseksi. Tällainen koulutus sisältää mm. kestävän kehityksen ja elämäntavan, ihmisoikeudet, sukupuolten välisen tasa-arvon, rauhan ja väkivallattomuuden kulttuurin edistämisen, maailmankansalaisuuden sekä kulttuurisen moninaisuuden arvostamisen ja kulttuurien vaikutuksen ymmärtämisen kestävälle kehitykselle.

Teeman mukaisesti 17 tavoitteesta seitsemän koskee suoraan kestävää kehitystä ja vastuullisuutta ympäristön näkökulmasta. Nämä nähdään elämän laadun ja maapallon tulevaisuuden kannalta erittäin suurina haasteina. Epäonnistuminen näissä kehitystavoitteissa vaikuttaisi suoraan myös muiden tavoitteiden toteutumiseen.

Sustainable Development Goals_E_Final sizesYK:n kestävän kehityksen tavoitteet 2030 sopivat mainiosti myös autenttiseksi oppimateriaaliksi. Esim. englannin opinnoissa ne tarjoavat paljon eri teemoihin liittyvää ajankohtaista sanastoa ja tukiaineistoa keskusteluille ja omien mielipiteiden ilmaisulle. Koko koulun monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa tavoitteet voidaan jakaa teemoittain eri luokille ja oppiaineisiin. Oppimistulokset ja toimintaohjeet kestävän kehityksen edistämiseksi voidaan jakaa ja ottaa käyttöön sekä sitoutua koulun yhteisiin kehittämistavoitteisiin esim. koko koulun yhteisen teemapäivän aikana. Erilaisia YK:n päiviä voit viettää ympäri lukuvuoden: linkki eri YK-päiviin.
Ilmoita oppilaitoksesi YK-kouluksi tämän vuoden loppuun mennessä ja ole mukana kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Lisätietoja ja ilmoittautuminen.

unesco-koulut-2015-17Myös UNESCO-koulut toimivat Suomessa YK:n tavoitteiden toteuttamisen etujoukkona. UNESCO-koulujen ASPnet-verkoston tavoitteet keskittyvät kahteen teemaan: globaalikasvatukseen ja kestävän kehityksen kasvatukseen. Globaalikasvatuksessa keskitytään ihmisoikeuksiin, rauhankasvatukseen ja globaaliin vastuuseen. Se on luonteeltaan transformatiivista ja voimaannuttavaa eli sen tavoitteena on avata oppijalle mahdollisuuksia ja vahvistaa hänen osaamistaan omien oikeuksiensa ja velvollisuuksiensa toteuttamisessa paremman maailman ja tulevaisuuden edistämiseksi. Kestävän kehityksen kasvatus pyrkii maailmanlaajuisesti muuttamaan koulutuksen suuntaa siten, että kaikilla on mahdollisuus omaksua ne arvot, asenteet, taidot ja tiedot, joita tarvitaan kestävän kehityksen edistämiseen.

unesco-koulutus-2015-01Aspnet-koulujen tavoitteisiin kuuluu mm. globaali- ja kestävän kehityksen kasvatuksen integroiminen ASPnet-koulujen opetussuunnitelmiin ja oppimisprosesseihin sekä innovatiivisten lähestymistapojen ja oppimismenetelmien kokeileminen globaali- ja kestävän kehityksen kasvatuksessa ASPnet-kouluissa. Tämä merkitsee myös vahvaa sitoutumista uuden opetussuunnitelman toteuttamiseen YK:n kehitystavoitteiden hengessä.

Suomessa UNESCO-koulujen ASPnet-verkoston toimintaa koordinoi opetusneuvos Paula Mattila Opetushallituksesta. UNESCO-koulujen kaksipäiväisen seminaarin aineistoihin voi tutustua POLKKA:ssa.

Kategoria(t): Kansainvälisyyskasvatus Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s