PISA 2018 mittaa maailmankansalaisen osaamista

Jo reilu vuosi sitten tihkui alustavia tietoja siitä, että vuonna 2018 PISA:n yksi arviointi kohde on globaalikompetenssi. Viime kesänä saimme viimein lisävalaistusta siihen, mitkä ovat oppimistavoitteet, mistä sisällöistä osaaminen koostuu ja hieman siitä, miten sitä mitataan. Suomalaisesta näkökulmasta on ilahduttavaa, että OECD:n ja meidän oman uuden perusopetuksen opetussuunnitelmamme oppimisnäkemykset ovat pitkälti yhteneväiset.

Oppiminen koostuu tiedoista, taidoista, arvoista ja asenteista. Niistä syntyy osaamista ja ymmärrystä, joka johtaa toimintaan. Globaalikasvatuksen ollessa kyseessä, tavoitteena on maailmankansalainen, joka ymmärtää globaalin maailman kompleksisuutta moninaisuudessaan sekä osaa ja haluaa toimia yhdessä muiden kanssa paremman maailman puolesta.

mita-lasten-taytyy-oppia-oecd

Maailmankansalaisen taidot

OECD:n mukaan maailmankansalaisen keskeinen taito ja tärkeä osa globaalikompetenssia on analyyttinen ja kriittinen ajattelu. Tämä tarkoittaa kykyä lähestyä asioita eri näkökulmista, kyseenalaistaa ja vaihtaa näkökulmaa tarvittaessa. Monimutkaiset globaalit ongelmat ja nopeasti muuttuva maailma edellyttävät taitoa nähdä sekä osat että koko kuva erilaisissa yhteyksissään.

Lisäksi maailmankansalaisen taitoihin kuuluvat kyky toimia vuorovaikutuksessa kunnioittavasti ja asianmukaisesti, empatiakyky sekä joustavuus. Kaikki edellä mainitut ajattelun taidot mukaan lukien sisältyvät perusopetuksen opetussuunnitelmaan ja useimmat mainitaan kaiken opetuksen kattavina laaja-alaisen osaamisen alueina (ajattelun taidot L1 ja vuorovaikutustaidot L2).

Maailmankansalaisen tiedot

Globaalikompetenssin tiedollisia osa-alueita ovat tiedot ja ymmärrys globaaleista teemoista (tiedonalakohtainen tieto) sekä interkulttuurinen tietämys ja ymmärrys (laaja-alainen tieto). Globaaleja teemoja ovat esimerkiksi ilmaston muutos, kestävä talouskehitys, konfliktien ratkaisu, demokratia ja tasa-arvo. Monet näistä sisältyvät YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin (SDG 2030) ja siten myös perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Ne sopivat erinomaisesti monialaisten oppimiskokonaisuuksien ja projektioppimisen teemoiksi. Niihin sisältyy oppimistavoitteita ja -sisältöjä yhteiskuntaopista, ympäristöopista, äidinkielestä, matematiikasta, maantiedosta, biologiasta, vieraista kielistä, uskonnosta, taideaineista jne.

Interkulttuurinen tietämys on tietoa eri kulttuurien kielistä, tavoista, uskomuksista ja perinteistä, jotka ohjaavat ihmisten ajattelua ja toimintaa. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa kaikissa vuorovaikutusaineissa (äidinkieli ja vieraat kielet) pidetään tavoitteena oppilaan kasvua kulttuuriseen moninaisuuteen. On tärkeä herättää oppilaissa kiinnostus kouluyhteisön ja ympäröivän maailman kielelliseen ja kulttuuriseen moninaisuuteen ja rohkaista heitä viestimään autenttisissa ympäristöissä.

Maailmankansalaisen asenteet ja arvot

Maailmankansalaisen ajattelun ja toiminnan perustana on ihmisarvon ja kulttuurisen moninaisuuden kunnioitus. Erilaisuus on rikkaus. Useimmiten uudet oivallukset ja innovaatiot syntyvät erilaisten näkemysten, tiedonalojen ja kulttuurien kohtaamisissa. Avoimuus, globaali ajattelutapa ja vastuullisuus ovat maailmankansalaisen osaamisen ja ajattelun lähtökohtina.

Mittaaminen ja arviointi

Globaalikompetenssiin sisältyy paljon ulottuvuuksia, joita on vaikea mitata kognitiivisessa testissä. Sen vuoksi PISA:n tietoa ja ymmärrystä mittaavaan kognitiiviseen kokeeseen lisätään itsearviointiosio, jolla arvioidaan vaikeasti mitattavissa olevia taitoja, asenteita ja arvoja, kuten empatiakyky, avoimuus eri kulttuureita kohtaan ja vastuullisuus. Tämäkin on sopusoinnussa perusopetuksen opetussuunnitelman kanssa, jossa painotetaan itsearviointitaitojen kehittämisen merkitystä kasvatettaessa itseohjautuvia ja vastuullisia oppijoita.

Uusi perusopetuksen opetussuunnitelma on lisännyt ja vahvistanut kansainvälisyys- ja globaalikasvatusta oppimistavoitteissa ja -sisällöissä sekä jokaisen koulun toimintakulttuurissa. PISA 2018 tukee tätä yhteistä päämäärää: kasvatusta kohti vastuunsa tuntevia maailmankansalaisia.

globaalikompetenssin-osa-alueet-oecd

Kategoria(t): globaalikasvatus Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: PISA 2018 mittaa maailmankansalaisen osaamista

  1. vieraslukija sanoo:

    Arvopohja rakentuu ihmisyydelle, sivistykselle, tasa-arvolle, demokratialle, kulttuuriselle monimuotoisuudelle ja kestävälle kehitykselle. Arvot määrittävät, mitä tietoja ja taitoja me tarvitsemme asennoituaksemme ja toimiksemme arvojemme mukaisia. Ihmiskunnan oppimisen matka on yhteinen!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s